Monday, June 08, 2009

Visit

Today I visited students around Shah Alam anSd Kelana Jaya.

Quite a day.. my first visit, the jaga don't allow me to get in to the premise, a company at the Glenmarie. Sudah lah p sana sikit punya susah. I decided to take commuter to avoid the traffic jam. Skali tengok bila sampai di stesen susah pulak mo dapat teksi. Nasiblah org2 d sana tidak potong queue.

Insiden 1

Dijadikan cerita, bila sampai d syarikat *tuut* tu, saya bertanyakan pada Pak Guard.

Misako : I am here to see Miss *tuuut*. She is expecting me.
Jaga : Oh there is no staff name *tuuut*.
Misako : I just spoken with her. She is a practical student here.
Jaga : Baru kaa lama?
Misako : Hmm baru lah juga.
Jaga : Tiada..tiada.. sini tiada ambil pekerja praktikal.
Misako : Baru jer saya cakap dengan dia through phone tadi. Tak pe lah, saya tunggu dia turun.

Then tried to call the student. Ndak tau lah apa malang nasib saya, 10++ kali saya call ndak pulak menyambut si student ni. Bengang. Syukurlah ada gerai-gerai depan company tu. Lepak jap di kantin. Adalah lebih kurang setengah jam baru si student ni call.

Bila lalu kat depan jaga tu, dia kata
"Oooo ini pekerja lama.." Lama? 1 bulan tu lama ker?

Insiden 2

Visiting the last student of the day. Naik teksi dari Kelana Square ke Phileo Damansara.
Pakcik Teksi : Nak pergi maner?
Misako : Jalan Bersatu, Seksyen 13 PJ
Pakcik Teksi : Ok..

Sepanjang perjalanan tu, Pakcik ni sangat peramah. Macam2 dia cerita. Dalam hatiku, ok jugak pakcik ni. Bila mau sampai, dia kata tempat tu susah mo cari teksi. Dia offer utk tunggu tapi kena tambah RM10. Tapi saya kata saya tak pasti berapa lama.. may be 15 minit, maybe lagi lama. Sampai di company yg last ni, telefon pulak flat. Ndak dpt call student. So, try asking the receptionist. Dia pun kata tak da nama tu kerja kat company tu. Saya minta tolong dia check kat HR coz I come all the way from SABAH to meet the student. Dengan muka menyampah dia pun check dengan HR. Boleh pulak dia kata saya dari Sarawak bila dia call HR. Saya pun tunggu. 10 minit. 15 minit. 20 minit. Tanya lagi. Dia kata kena tunggu HR check baru tau. 30 minit saya tunggu. I tried my phone, manage to tekan no. student tu before the phone flat. Luckily, student tu turun n check me at the lobby.

Sambung cerita pakcik teksi.

Bila sudah habis jumpa student, saya tinguk driver teksi tu masih ada. Dia kata lama dia tunggu. Saya pun crita lah serba sedikit. Bila sampai di hotel.

Pakcik teksi : Ok semuanya RM 35.
Misako : Aaa?? Tadi kata tambah RM10 saja.
Pakcik Temahak : Ya, kalau tunggu 15 minit tambah RM10.. ni tunggu dekat 1 jam.
Misako : (Boleh pulak macam tu, tadi ndak pun dia cakap) Mana boleh macam tu en. Macamana boleh jadi 35?
Pakcik temahak : Kena tambah RM25. jadi semuanya 35 lah.
Misako : (Gerammnyaaa... penipu punya pakcik). Minta resit.
Pakcik bikin panas : Alaa.. resit baru jer habis. Nanti mintak jer dengan teksi lain.
Misako : Sudah lah mahal, tak der resit pulak tu. (Bayar tambang sambil geleng kepala)

Haii.. memang aku sudah kena kencheng..Kurang asam punya driver teksi!

5 comments:

Maz Al Eidrus said...
This comment has been removed by the author.
Maz Al Eidrus said...

alahai, kesiannya ko mate... lenkali mintak dia guna meter masa menunggu tu. At least kita nda rasa tertipu... tapi mmg mcm tu lah pemandu teksi di sana, tapi nda semuala...

your students should have informed the guard and reception about you coming to visit them to avoid the unnecessary stress and waiting. that's one of the thing yang dorang should belajar...

Mimi said...

aduiii... sabar ja la... dugaannn...

Mohammad Saifuddin said...

dugaan!!
teksi sana tu mmg biki panas!..kalau bule, lain kali naik bas lg bagus..teksi mmg cekik darah..

bah, bila lg mau lawat kk ni?..haha~

Misako said...

ya mate.. should ask the student to inform the jaga too.

ya, ada driver taxi yg bikin panas, tapi ada jg yg bagus kan..